Att få koppla av

Minsta somnade i vagnen när vi var iväg och handlade efter att ha hämtat mellan ( dvs mellanbarnet på 6 år ) på skolan. Vi kom hem och så fort dörren är upplöst börjar stressen vibrera i hela kroppen på mig. Det är nu jag har möjlighet att slänga mig på soffan och låta kropp och sinne koppla av. Ta en kopp kaffe eller kanske två. Läsa lite i mina två nya böcker om föräldrarskap. Bajsa utan sällskap. Ja men allt man faktiskt inte ha en chans till när barnen är vakna och man är ensam vuxen i hushållet. Jag är snabbt med att ge mellanbarnet instruktioner att nu ska mamma ladda sina batterier på soffan och så får han rita på rummet eller sitta med ipaden en stund. 

Dock ser jag så tydligt att han vibrerar han också. Han vill ju vara med mig nu. Ensam. Utan henne, utan en lillasyster som kräver så mycket av mammas uppmärksamhet. Jag känner mig genast otillräcklig. För jag vet att om jag inte vilar när jag kan så kanske jag faktiskt inte orkar hålla ihop mig själv så länge till. Samtidigt så finns det inget viktigare för mig än att finnas här för mina barn och ge dem vad de behöver. Vi har som familj gått igenom så mycket de senaste året med separation, graviditet, skilsmässa, en period där barnen enbart var hos mig och inte träffade pappa alls och nu är vi i något slags mellanting av växelvisboende men bara för ett av de två barn vi har gemensamt. Många och stora förändringar för både barnen och mig. 

Så det blev ingen vila. Men jag fick uppleva ett så fint och klokt samtal med min nyblivne 6-åring där vi pratade om livet och hur man kan må och han gav mig tipset att andas 2 gånger och sen göra lite yoga när jag kände att stressen bubblade upp inom mig. Dock var det bäst om detta tips utfördes i annat rum så jag gick undan så han inte skulle tro att jag ville leka med honom just då. Hur fint var inte det. Älskar honom. Älskar att han har så kloka fina tankar. Samtidigt som jag kan skämmas över att han för leva med en så stressad mamma. Men förhoppningsvis ger min närvaro mer än bara mina små sammanbrott i längtan efter lite vila.  (null)

Kommentera här: